2011. október 9., vasárnap

Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége

A második együtt töltött éjszakájuk után Tereza influenzás lesz, és egy egész hetet nyomja az ágyat Tomasnál. Egy ponton Tomas elképzeli, hogy a lány meghalhat, és az jut eszébe, hogy akkor ő sem akar tovább élni. Utólag megpróbál rájönni, hogy ez a szerelem jele volt vajon, vagy csak valami pánik. Aztán rádöbben: azzal, hogy elemezgetni és értelmezni próbálta ezt a pillanatot, pont a szépségét pusztította el.

Még egyetemista koromban megnéztük Mónival a Négyhangú opera című operaparódiát. Hihetetlenül vicces volt, szó szerint fetrengtünk a röhögéstől. A színházból hazafele Móni – miután valamennyire lenyugodott – elkezdte elemezni, hogy tulajdonképpen miért is volt rossz ez az előadás. Akkor én csak kajánul megállapítottam magamban, hogy Móniból előjött a sznob, pedig más is történt: sikeresen tönkretette magának az élményt.

Akkor értettem meg (megtanulni máig sem biztos, hogy megtanultam), hogy az örömteli pillanatokat el kell fogadni. Amikor boldog vagyok, nem kérdőjelezem meg a másik motivációját és érzelmeit, sem a sajátjaimat, nem kezdem elemezgetni, hogy tényleg ugyanannyira szeretjük-e egymást vagy tényleg jó-e az a valami, ami örömet okoz. A szenvedély vagy épp a gyöngédség pillanatai túl szépek ahhoz, hogy ilyen módon elrontsuk őket.

1 megjegyzés:

  1. Mélyen igaz ez. Sajnos én magam is bele szoktam esni ebbe néha, egyrészt mert erősen elemző elme vagyok, másrészt mert valószínűleg bennem is megvan az a gondolatmag (valahol tudattalanul), hogy ha túl jól megy (boldog vagyok) akkor utána valami rossznak történnie kell.
    Próbálom magamat arra kondicionálni, hogy megérdemlem a boldogságot, és nincs miért lesújtson rám a Sors.
    Persze az igazi boldogságot mások boldogsága adja.

    VálaszTörlés