2013. március 26., kedd

Parc Güell

Amikor először jártam a Güell Parkban az akkori kedvesemmel, egy félreeső kis kilátóponton két padot találtunk, rajtuk hatalmas macskák feküdtek. Akkorák voltak, hogy egyikük mellett épphogy elfért egy sovány, idős néni. Gondoltam, ha a macska a néni mellett ül, biztos szelíd, és odamentem megsimogatni, a néni azonban figyelmeztetett: ez a cica nem szereti, ha hozzányúlnak, simogassam inkább a másikat. Elmesélte azt is, hogy évek óta mindennap napnyugta környékén felsétál a parkba, hogy megetesse a macskákat és a parkból nézze a naplementét. Számomra ez a kis epizód volt barcelonai tartózkodásom legemlékezetesebb, legmegindítóbb pontja.

Mindez 2004-ben történt. Mikor most, már új szerelmemmel, visszatértem a Güell Parkba (nem véletlenül napnyugta előtt), a pihenőhelyen a néni helyett egy mutatványost találtunk, aki úgy tett, mintha le lenne vágva a feje. Ezek után meg se lepődtem, hogy a macskák nem mutatkoztak. Csak ahogy továbbmentünk, tudatosult bennem: előző látogatásom 9 éve volt, azóta talán már a néni és az óriásmacskák sem élnek. Mélységes fájdalommal töltött el a régi idill elmúlása, és szerelmem vállán zokogtam.

Amikor továbbmentünk, a park kerítésének túloldalán egy átlagnál kisebb, de felnőtt cirmos macskát pillantottam meg. Odasiettem hozzá, ő meg átbújt a kerítésen és lelkes nyávogással jött dörgölődzni. Egy arra járó néni bocsánatot kért a macskától, hogy nincs nála kaja, de az tovább folytatta a hízelgést. Megkérdeztem a nénit a park macskáiról. Kiderült: pár éve nagyon elszaporodtak, ezért sterilizálták őket, sok közülük el is vándorolt. De vannak még, akik etetik őket, egy általa ismert német néni például hatalmas szatyrokban hozza a cicáknak a kaját.

Ahogy jöttünk le a parkból (és egy másik cirmoska is odajött simogatást lejmolni), újraértékeltem a múlandósággal kapcsolatos gondolatamat. Hiszen tulajdonképpen megismétlődött a 9 évvel ezelőtti élmény, igaz, más macskákkal, más nénivel és más párral. Most már nem azt éreztem, hogy minden elmúlik, hanem hogy minden újrakezdhető, újrateremthető; ha kellően türelmesek vagyunk, mindig szembejön egy újabb esély.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése