2025. december 17., szerda

David Lodge: Paradise News

 

Bernard, a regény főszereplője, meglehetősen hülyén érzi magát a Hawaii-ra készülő turisták tömegében. Ő eleve kakukktojás abból a szempontból, hogy nem nyaralni megy, hanem haldokló nagynénjét meglátogatni; vakációzásra valószínűleg más helyszínt és más programokat választana. De maguk az utazási iroda munkatársai se igazán értik a rájuk bízott ügyfeleket. „Mi a fenének repülnek 14 órát olyasmiért, amit Mallorcán is megkaphatnak?” – töpreng el egyikük.

Hasonló kérdések bennem is felmerülnek, amikor hazafelé tartok Tenerifére, különösen a budapesti vagy a bécsi repülőtéren. Természetesen nem gondolom, hogy akár Tenerifének, akár Hawaii-nak ne lennének olyan értékei, amelyek ténylegesen csak ott találhatók meg. Azonban a reptéren gyülekező utasok, akárcsak a tenerifei csoportokban szállást kereső magyarok körében rendszerint nem ezek jelentik a fő vonzerőt. Különösen el szoktam gondolkodni azokon, akik 2-3 éves vagy még kisebb gyerekkel utaznak hozzánk. A több mint 5 órás repülőutat ezek a babák általában rosszul viselik (és ennek köszönhetően a körülöttük ülő többi utas is), a nyaralásból pedig valószínűleg legföljebb a tengerre és a homokos partokra fognak emlékezni. Még túl kicsik ahhoz, hogy értékelni tudják a különleges ökoszisztémákat, a táj szépségét, az évszázadok óta változatlanul megmaradt városokat vagy a hagyományos kultúrát, és a szüleiknek sincs erre lehetősége – csecsemővel a hátunkon nehéz múzeumba menni vagy több ezer méteres hegyeket megmászni, és lehet, hogy nem is érdekelné őket. Akkor meg miért jöttek el ilyen messzire (pl. a képen látható Los Cristianosba), amikor olcsóbb és rövidebb lett volna leugraniuk az Adriára?

Nem érhető el leírás a fényképhez.

Vélhetően azért, mert ezek az úticélok státuszszimbólummá váltak. A tömegturizmus kezdete az 1970-es-1980as évekre tehető, amikor az utazás hirtelen már nem csak a jómódúak kiváltsága lett. David Lodge szarkasztikus humorral mutatja be Bernard útitársait, akik a munkás- és alsó középosztály összes kellékével (videókamera, susogós mackó, vámmentesben felvásárolt olcsó piák) felszerelkezve dicsekszenek azzal, hogy megengedhetnek maguknak egy hawaii utazást. Magyarországon, ahol alacsonyabb az életszínvonal, ugyanez a réteg csak a fapados légitársaságok beindulása óta tud eljutni egzotikus úticélokra. Nem azért utaznak Tenerifére, mert valami olyasmit akarnak megtapasztalni, amit máshol nem, hanem hogy elmondhassák, itt is jártak. És a közösségi médiának köszönhetően sokkal szélesebb körben villoghatnak ezzel, mint a 80-as évek turistái, akik kénytelenek azzal szembesülni, hogy végeérhetetlen nyaralási videójukat még saját útitársaik se túl motiváltak végignézni (emiatt nem teszem ki a spoiler warningot, lévén viszonylag megjósolható már az elején).

Egyáltalán nem vagyok turistaellenes: azt gondolom, szigetcsoportunk nagyon sokat köszönhet a turizmusnak, és én magam is szívesen fedezek fel új helyeket, tehát eléggé képmutatás lenne másokat kritizálnom ugyanezért. Azt sem feltétlenül gondolom bajnak, hogy a távolabbi úticélok szélesebb néprétegek számára váltak elérhetővé (szemben sok tenerifei magyarral, akik panaszkodnak az idelátogatók „rosszabb minősége” miatt, bár nem hiszem, hogy ők maguk mind egyetemi professzorok lennének, a helyesírásuk alapján semmiképpen – ez ugyanannak az elitizmusnak a megnyilvánulása, amiről itt írtam: https://mmreflexiok.blogspot.com/2025/02/overbooking-avagy-turizmofobia.html). Azt is gondolom, hogy a nyaralók „igénytelensége” sokszor abból fakad, hogy maguk az utazási irodák, szállásadók és programszervezők is strandszigetként reklámoznak minket. De azért őszintén szólva örülnék, ha valami más úticél válna státuszszimbólummá, és Tenerife tényleg csak azokat vonzaná, akik valóban értékelni tudják a különlegességét.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése