2015. április 22., szerda

Klaus Offe: Varieties of Transitions - miért nem volt ellenzék az NDK-ban?

Talán sokan tudták, én ebből a könyvből tudtam meg. Valamikor létezése elején az NDK lehetőséget nyújtott az ottani ellenzékieknek, hogy áttelepüljenek az NSZK-ba. Ezt ők jellemzően meg is tették, az NDK meg jól járt, mert csak a lojális állampolgárok maradtak. Nem is volt ott se 56, se 68 - nem volt, aki megcsinálja.

Egy diktatúrának persze több eszköze is van arra, hogy megszabaduljon a lehetséges rebellisektől. Ezért szeretné a FIDESZ inkább a szakiskolákba küldeni a gyerekeket, mint gimnáziumba, mert azokban kevesebb tudáshoz fognak hozzáférni és kevésbé tudják megkérdőjelezni az állami intézkedéseket. Az itt tanuló diákok röghözkötésével Orbánék közvetve azt sugallták, hogy aki bármilyen módon szeretne nemzetközi karriert csinálni, annak praktikus elhagynia az országot. Sokan meg is tették, de bosszantó mennyiségű diák még ittmaradt. Márpedig ugye egy diktatórikusan kormányozni kívánó pártnak nem praktikus, ha az országban sok olyan fiatal van, akik átlátják a társadalom működését. Logikus tehát, hogy ha szűkítjük a felsőoktatást, elsősorban a társadalomtudományi szakokat kell megszüntetni.

"Hogy lesz enélkül a tudás nélkül identitáspolitika, nemzetpolitika, diplomácia, kultúrpolitika?" - kérdezte a hétfői tüntetésen az egyik felszólaló. Hát úgy, ahogy az uralkodó párt elképzeli. Igaz, ők nem feltétlenül értenek hozzá, de inkább belemennek ebbe, mintsem hogy esetlegesen egyet nem értő szakemberek legyenek az országban, akikből kialakulhat egy ellenzék.

Mi következik ebből? Többek között az, hogy megnövekedett felelősségünk van nekünk, akik még tudtunk társadalomtudományt tanulni ebben az országban. Valahogyan át kell adnunk a fiatalabb generációknak azt a tudást, amit ők már lehet, hogy nem fognak tudni megszerezni. Ha nem tudjuk oktatási intézményekben megtenni ezt, akkor máshogyan - akár az interneten keresztül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése