2021. december 31., péntek

Lehet-e Szűz Máriának szakálla?

 https://mandiner.hu/cikk/20211202_riccardo_simonetti_lmbtq_gender_kulfold_szuz_maria?fbclid=IwAR3qT7_oCiEX1V7OxnYnmBXAC0iV9avW_5wY1S0zyT-4BSuvGmysIXpHO30


A fenti kép - amin Riccardo Simonetti instagramos influenszer (akiről a Mandíner tévesen hiszi, hogy Brüsszelben dolgozik) pózol a Szent Család egyik tagjaként - sokaknál kiverte a biztosítékot. Még LMBT+ oldalakon is találkozunk olyan véleményekkel, amelyek szerint ez csak provokálja a keresztényeket, ez túl sok, és ha ilyeneket csinálunk, ne csodálkozzunk, hogy nem fogadnak el minket. Mondjuk ezek az érvek erősen hajaznak a "jó meleg/rossz buzi" megkülönböztetésre, miszerint azok "érdemlik meg" a befogadást, akik a lehető legkevésbé különböznek a ciszheteró többségtől. Pedig, hogy ismét felhozzam kedvenc idézetemet Vito Russótól, nem kunszt azokat elfogadni, akik ugyanolyanok, mint mi. A valódi elfogadás az, ha a tőlünk különböző embereket is elfogadjuk.

Mindemellett két másik érvet is fel lehet hozni a kép mellett: az egyik a történeti hűséggel kapcsolatos elvárások, a másik a kép szimbolikus üzenete. Ami a történeti hűséget illeti: ha az lenne a cél, hogy hitelesen mutassuk be Jézus születését, akkor egy piszkos rongyokba öltözött menekült családot kellene ábrázolni jellegzetesen közel-keleti arcvonásokkal egy hevenyészett szálláson. Ennek nemcsak az olasz reneszánsz festők Madonna-képei mondanak ellent, ahol a Madonna meztelenül vagy brokátban-selyemben pihen egy palotában egy kereveten, mögötte jellegzetes toszkán táj esetenként reneszánsz épületekkel (ilyet is teszek ide illusztrációként), hanem minden olyan ábrázolás, amelyen Jézus és/vagy Mária európaias arcvonásokkal rendelkező, jólöltözött, sőt akár szőke. Az, hogy József afrikai volt, szintén benne van a pakliban, sőt mivel a nőknek is van olykor arcszőrzete, Máriának is simán lehetett - igazából Simonetti képén a leghiteltelenebb az, hogy barbershopban formára van nyírva, de ez kb. egy problémás elem a lenti Tiziano-képen felfedezhető számossal szemben.


(Tiziano: Madonna gyermekkel, forrás: wikipedia)

A Szent Családot ábrázoló képek azonban jellemzően szimbolikus üzenetet hordoznak. Tiziano vélhetően tudta, hogy a betlehemi táj nem hasonlít a toszkánhoz; azért ilyenre festette, mert közel akarta hozni itáliai nézőihez a bibliai történetet (meg ilyen volt kéznél, de ez más kérdés). A Szent Család ábrázolásai nagyon gyakran a család fontosságát vagy a kor/festő arról alkotott felfogását tükrözik (érdemes például megnézni, hogy adott képen szerepel-e József és/vagy a Szentlélek, vagyis a nemzést vagy a gondoskodást tekintették-e az apaság meghatározó elemének). Ezért ha két férfi pózol egy gyermekkel a Szent Családot idéző (Tizianóénál korhűbb) öltözékben, az azt sugallja, hogy a szivárványcsaládok éppúgy megtestesítik a család szentségét. Tekinthetjük a gyermeket tartó szakállas férfit transzneműnek, drag queennek vagy egyszerűen melegnek (a korabeli férfi és női ruhák kevéssé tértek el egymástól), de ez nem változtat a tényen, hogy ugyanúgy szülő. A fotó ugyanazt az üzenetet közvetíti, mint a Szivárványcsaládokért Alapítvány halál cuki nyuszis videói (na jó, linkelek ilyet is: https://www.youtube.com/watch?v=akYraOMHM-Y&ab_channel=Sziv%C3%A1rv%C3%A1nycsal%C3%A1dok%C3%A9rtAlap%C3%ADtv%C3%A1ny): nincs lényegi különbség a szivárványcsaládok és a ciszheteró családok között. Ha már a kormánypolitika ezt nem látja, legalább nekünk kellene meglátnunk, hogy Simonetti posztja nem sima polgárpukkasztás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése